Eerste hulp bij orthodontie

  • Eerste Hulp bij Orthodontie

    Soms gaat er iets los of kapot gaan aan je beugel. Tijdens werkdagen kun je ons voor alle problemen bellen op 038-460 2802 of mailen op info@orthodontistzwolle.nl. Als er tijdens een vakantie iets los of kapot gaat kun je veel klachten zelf verhelpen, zie hiervoor onderstaande tips.

    Los blokje:

    Heb je een blokje (bracket) los? Als je er geen last van hebt kun je deze laten zitten. Als je er toch klachten van hebt kun je proberen zelf het draadje af te (laten) knippen met een nagelschaartje of kniptangetje, zodat je geen last hebt van het blokje en eventueel een prikkend draadje. Je hoeft in de vakantie niet naar de dienstdoende orthodontist te gaan, omdat iedere orthodontist weer een eigen merk brackets gebruikt. Stuur ons wel even een e-mail of bel na de vakantie naar de praktijk om een afspraak te maken.

    Prikkend draadje:

    Heb je last van een prikkend draadje in je wang? Laat één van je ouders/verzorgers deze achter het laatste blokje zo kort mogelijk afknippen. Dit kan gedaan worden met een nagelschaartje/knippertje of een kniptangetje. Lukt dit niet? Doe er dan een bolletje was op. Als je geen was meer hebt, kun je hier ook suikervrije kauwgom op plakken.

    Kapotte activator/plaatje:

    Is je activator of je plaatje kapot? Als het geen pijn doet, kan je deze blijven dragen. Een scherp randje kun je evt. met een nagelvijltje gladmaken. Doet het dragen van je beugel wel pijn, laat de beugel dan uit. Stuur ons wel even een e-mail of bel na de vakantie voor een afspraak.

    Forsus:

    Zit de Forsus los, probeer dan het draad in de onderkaak door te knippen. Je kunt dan het draad eruit halen. Aan de bovenkant kun je ook de draadjes losknippen, zodat je deze uit de band kunt halen. Stuur ons wel even een e-mail of bel na de vakantie voor een afspraak.

    AdvanSync

    Als het schroefje een beetje los zit, kun je proberen deze weer vast te draaien met de inbussleutel die je van ons hebt gekregen. Let op, je kunt het schroefje niet helemaal dichtdraaien; er zit een beetje speling in. Als het schroefje vast zit, is het goed. Is je AdvanSync gedeeltelijk losgekomen, of is er iets stuk, dan kun je deze het best er helemaal uithalen. Dit kan met de meegeleverde inbussleutel. Haal de AdvanSync er aan beide kanten uit. Als je naar een dienstdoende orthodontist/ tandarts gaat moet je de inbussleutel ook meenemen. Stuur ons wel even een e-mail of bel na de vakantie voor een afspraak.

    Losse spalk:

    Is het spalkje achter je tanden los? Probeer een afspraak bij je tandarts te maken om deze zo snel mogelijk vast te zetten. Ook kun je ons een e-mail sturen of bel na de vakantie voor een afspraak.

    Invisalign

    Als er een Invisalign aligner kapot is (bijv. een scheurtje in het materiaal) kun je deze, als er geen pijnklachten zijn, blijven dragen. Mocht het toch klachten geven vervang dan beide aligners met de eerstvolgende set.

    Dienstdoende orthodontist
    Kom je er met bovenstaande tips niet uit bel dan naar onze praktijk op 038-460 2802 en volg de instructies op de voicemail voor de contactgegevens van de dienstdoende orthodontist.

    Terug naar Behandelingen

  • Mededelingen

    Wachtlijst
    Op dit moment bedraagt de lengte van de wachtlijst 9 maanden.
    Een spoedconsult kan binnen 3 maanden plaatsvinden.

    Vakantiesluiting
    Onze praktijk is gesloten van vrijdag 19 oktober t/m zondag 28 oktober i.v.m. de herfstvakantie. Kijk op onze EHBO pagina wat te doen in geval van spoed.