Activator

De activator

De activator is een uitneembare beugel die gelijktijdig in de boven- en onderkaak werkt. De activator bevordert de groei van de onderkaak en houdt die van de bovenkaak tegen. Hierdoor groeien de boven- en ondertandbogen naar elkaar toe.

De beugel wordt voor jou op maat gemaakt en je mag zelf de kleur kiezen, van transparant tot glitter groen.

Hoe vaak moet je de activator dragen?

Een activator draag je 16 tot 20 uur per dag. Het snelste en beste resultaat krijg je als je de activator zoveel mogelijk draagt. Wij adviseren de beugel gedurende de nacht en een groot deel van de dag in te doen. Tijdens het eten, tandenpoetsen en sporten doe je de activator uit.

Bijwerkingen

In het begin veroorzaakt de activator soms een beetje spierpijn. Dit is een goed teken. De spierpijn verdwijnt als je spieren gewend zijn aan de druk van de activator. Als de pijn te erg wordt mag je de activator even uitlaten, zo komen de spieren weer tot rust.

Als je last hebt van drukplekjes of scherpe randjes kun je een afspraak maken om deze bij te laten werken.

Schoonmaken en onderhoud

De activator kun je schoonmaken met een tandenborstel, tandpasta en koud water. Borstel het apparaat voorzichtig schoon. Doe dit, net zoals tandenpoetsen, het liefst 3x per dag.

Witte aanslag (kalkaanslag) op de beugel kun je eenvoudig verwijderen door de plaat even te laten weken in een lauwe oplossing van water en azijn.

Als je de beugel niet draagt kun je deze opbergen in het bewaardoosje wat je hebt meegekregen, zo voorkom je dat deze beschadigd of kwijtraakt.

Beugel kapot

Neem als er iets kapot is aan je activator altijd contact met ons op, dan kijken we of we het zelf kunnen repareren of dat de activator voor reparatie opgestuurd moet worden.